De Stichting Retail Federatie Tilburg (SRFT) heeft op 7 juli haar bidbook ‘Zoektocht naar een doorstart met perspectief’ officieel aangeboden aan wethouder Bas van der Pol (Economie & Arbeid). Het document markeert het begin van een hernieuwde samenwerking tussen gemeente, ondernemers en lokale gemeenschappen in Tilburg.
De SRFT vertegenwoordigt sinds 2017 de belangen van wijk- en dorpswinkelcentra in Tilburg en de dorpen Udenhout, Berkel-Enschot en Biezenmortel. Na een aantal intensieve jaren en het vertrek van het vorige bestuur begin 2024, namen Joep van den Dungen, Ben Hamers en Cor Wortman het initiatief tot een grondige heroriëntatie.
En dat is belangrijk want de winkelcentra in de wijken en dorpen zijn van groot economisch belang voor de stad. Zo’n 25 procent van de retailomzet wordt gegenereerd in de binnenstad en de linten Besterdring en Korvelseweg. Maar bijna 75 procent van die omzet en werkgelegenheid zit in de cirkel daar omheen, in de ‘buitenstad’.
"Met dit bidbook zet de SRFT een belangrijke stap naar een nieuwe, slagvaardige rol als coördinator, verbinder en aanjager van vernieuwing in de retailsector van Tilburg. De gemeente ziet de winkelcentra niet alleen vanuit een economisch perspectief maar ook steeds meer als ontmoetingsplekken voor de wijken. De stichting benadrukt daarbij het belang van de ‘Buitenstad’ – de wijken en dorpen buiten de Binnenstad – als fundament voor een vitale stedelijke ontwikkeling."
Van visie naar actie
SRFT kiest níet voor één vaste aanpak, maar voor een koers gebaseerd op lokale dynamiek en betrokkenheid: "Iedere wijk en ieder dorp heeft zijn eigen ritme, urgenties en potentie. Daarom biedt SRFT geen blauwdruk, maar een kompas: richtinggevend, flexibel en afgestemd op de praktijk. Door te luisteren naar verhalen achter de cijfers en ruimte te maken voor eigenaarschap, ontstaat er een aanpak die echt werkt. SRFT wil activeren, verbinden en faciliteren, zodat vernieuwende ideeën kunnen wortelen en groeien."
De organisatie wil de komende maanden starten met een 'kickstartfase', waarin de basis wordt gelegd voor structurele samenwerking en direct wordt gewerkt aan actuele thema’s als leegstand, positionering en ondernemersbegeleiding. "Geen plannen van bovenaf, maar betrokkenheid van onderop, gevoed door cijfers én lokale verhalen. Dat moet de kracht van deze aanpak worden. De stichting wil uitgroeien tot een strategisch partner van de gemeente in de ontwikkeling van levendige lokale winkelcentra. Instrumenten daarbij zijn onder andere thematafels, placemaking, kennisdeling, dataverzameling en het ondersteunen van gebieden zonder eigen centrummanagement. Wethouder van der Pol toonde zich positief over het initiatief en ziet kansen in een vernieuwde rol voor SRFT als schakel tussen beleid en praktijk. De komende periode bespreekt de gemeente het voorstel, inclusief de vraag om structurele ondersteuning. Het bidbook benadrukt het belang van een gezamenlijke investering door zowel overheid als ondernemers. Alleen dan kan een veerkrachtig, toekomstgericht retaillandschap ontstaan, waarin ook de dorpen en stadswijken van Tilburg een volwaardige plek houden."