De Prent in Stadsnieuws van deze week is er een uit de hele oude doos van Cees Robben. Zijn eerste Prent publiceerde hij op 1 oktober 1953 in Roomsch Leven. De Prent die ons deze week inspireert tot een verhaal over het Tilburgs erfgoed en de Tilburgse eigenheid verscheen op 23 oktober 1954, ook in Rooms Leven, befaamd weekblad voor het katholieke gezin. De Prent van deze week laat een historisch moment zien. Na jaren van sappelen en het eten van een Boterham met Tevredenheid ging het langzamerhand weer beter met Tilburg en de Tilburgers. De middenstanders droegen dat graag uit.

Door Paul Spapens

En dat deden ze door middel van een tentoonstelling, sinds jaar en dag het geëigende middel van de middenstanders om de aandacht van de klanten te trekken. Er zijn in Tilburg ontiegelijk veel van zulke tentoonstellingen gehouden, klein op wijkniveau tot echt enorm grote. Terugkijkend in de geschiedenis dezer stad mag je gerust zeggen dat Tilburg zich zeer graag – en kundig – profileerde door middel van tentoonstellingen. Exposities kon je zelf bedenken en organiseren. Ze waren een teken van kracht door middel van samenwerking en ergens samen voor willen gaan.

De Tentoonstelling voor Handel en Nijverheid in 1909 was het eerste internationale evenement dat Tilburg organiseerde. De aanleiding was honderd jaar stadsrechten. Tilburg pakte groots uit om te laten zien wat het had te bieden op het gebied van handel, nijverheid en kunst. Met twintig fabrikanten was vooral de Tilburgse textielindustrie sterk vertegenwoordigd.

Deze tentoonstelling werd georganiseerd door de in 1907 opgerichte Vereeniging tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer Tilburg Vooruit, de eerste VVV zeg maar. Het toeristische aspect kwam nog meer aan de orde tijdens het vervolg. Een kwarteeuw later was 125 jaar stadsrechten opnieuw een goede aanleiding voor een grootschalige expositie in 1934. Historisch interessant was de aandacht voor de textiel om die een handje te helpen de economische crisis te overleven. En ten tweede een afdeling toerisme. Er stonden wervende woorden in de brochure: ‘Wie de Brabanders kent, weet dat het stoere werkers zijn, doch ook dat zij aardig de bloemetjes buiten kunnen zetten.’

De zeer succesvolle tentoonstelling van 1907 werd gehouden op een terrein tussen de Alleenhouderstraat en de Hart van Brabantlaan. Deze belangrijke verkeersader en toegangsweg tot de binnenstad is genoemd naar de tentoonstelling Hart van Brabant. De manifestatie vond plaats in 1959 plaats in het Leijpark. De bedoeling was de centrale ligging van Tilburg in Brabant onder de aandacht te brengen en zodoende meer werkgelegenheid aan te trekken.

Becht

In 1971 vond de manifestatie Tilburg Totaal plaats. Opnieuw met als opzet de stad onder de aandacht te brengen, een stad waar in die jaren ontzettend veel gebeurde. Dat was tijdens de ambtsperiode van burgemeester Cees Becht. Terugkijkend naar die manifestatie mag je inderdaad vaststellen dat Tilburg op een bijna on-Tilburgse manier aan de weg timmerde. In de Pellikaanhal traden beroemdheden op als Count Basie en Ella Fitzgerald, een logische culturele keuze want Tilburg was en is immers een jazzstad. In Tilburg werd een wedstrijd gespeeld tussen Jong-Oranje en Jong-DDR.

Het toppunt van Tilburg-promotie en helemaal passend in de tentoonstellingen-traditie was het Iglonium dat op 10 december 1971 door Cees Becht werd geopend. We hebben gezocht in de collectie Prenten van Cees Robben, maar in geen enkele aflevering rond die tijd liet hij zich inspireren door dat toch wel opmerkelijke, zonder meer futuristische Iglonium. Dat waren 39 aan elkaar geschakelde kunststof bollen in de vorm van Iglo’s, een schepping van Jac van Oers. Deze architect startte een eigen bureau in Tilburg in 1963, een tijd waarin ontzettend vele werd gebouwd. Onder andere het omstreden kantoor van de Sociale Dienst aan het NS-Plein was van zijn hand.

Atomium

In Iglonium klinken de futuristische bollen van het Brusselse Atomium door. Het Igalonium stond aan de voet van het nieuwe stadhuis. De bedoeling was om er een permanente tentoonstellingsruimte voor Tilburgse producten van te maken. De eerste vier dagen trok de nieuwigheid 10.000 bezoekers. Na een paar maanden kwam er niemand meer en verdween het Iglonium geruisloos. Te ongewoon voor doe-maar-gewoon-stad Tilburg?