Als zanger staat hij regelmatig op het podium, maar op zondag 20 april stond Randy Schoonderwaldt op een ander soort podium. De 34-jarige coureur uit Tilburg maakte een opmerkelijke terugkeer in de kartsport door tijdens de tweede ronde van de GK4 Kart Series een knappe tweede plaats te behalen in de SuperShifter-categorie. Het meest verbazingwekkende: hij had pas een paar dagen voor de race op het circuit van Genk zijn helm weer uit de kast gehaald na jaren afwezigheid.

“De verbazing was best groot. Ik had dit echt niet verwacht”, zei Randy over zijn podiumplaats. “Ik had mezelf voorgenomen dat als ik een plek in de top tien zou halen, ik heel blij zou zijn. Zeker met dit startveld, met bijna dertig deelnemers. Dus dit had ik echt never nooit verwacht.”

De Tilburger liet in alle sessies consistente prestaties zien. In de kwalificatie werd hij achtste, daarna verbeterde hij zich in de heats met respectievelijk de vijfde en zesde plaats, om uiteindelijk in de finale als tweede te eindigen. Een schitterende prestatie voor iemand die pas kortgeleden zijn rentree maakte.

Na zijn kartcarrière ging Randy de autosport in, maar door de financiële crisis van 2009-2010 moest hij noodgedwongen stoppen met racen. “Toen zijn mijn helmen de kast ingegaan en die zijn er lang niet meer uit gegaan. Ik heb me altijd gevoeld als een profvoetballer waarvan je de bal lek prikt. Zo heeft dat altijd wel gestoken in mijn hart”, zei hij.

Zingen

In die periode zocht Randy naar een nieuwe uitdaging. Hij maakte serieus werk van het zingen. “Vroeger zat ik altijd al te zingen in de bus, op weg naar de kartbaan. En toen zeiden de mensen weleens tegen me: je moet er iets mee doen.” Dat advies volgde hij op. Randy won een talentenjacht in Utrecht, en inmiddels heeft hij als zanger van Nederlands-Engelstalige muziek een aardige naam opgebouwd.

Daar haalt hij heel veel voldoening uit. Toch bleef het racen kriebelen. Samen met zijn vader begon hij een paar jaar geleden een bedrijf in speciale zonnepaneelprojecten. Zo ontstond de financiële ruimte om terug te keren in de kartsport. “Ik zei tegen mijn pa: ‘Joh pap, ik ben nu 34, en ik voel dat ik toch nog een keer die helm uit de kast moet trekken’. En toen zei hij: ‘Nou jongen, weet je, dan gaan we het gewoon proberen’.”

Ze kozen voor de SuperShifter-kart, vooral vanwege het budget. “We hebben ons laten adviseren door Tim de Feijter van DFK Racing, en zijn gaan rijden met een SuperShifter-kart. De SuperShifters zijn uitgerust met een 175cc IAME-blok en het onderhoud van dat blok is toch een stuk minder dan bij een KZ2."

In zijn vroegere kartcarrière reed Randy op het hoogste mondiale niveau, in de KZ1-klasse. “Ik reed toen het EK, WSK. Ik zat net voor de generatie van Max Verstappen, in de lichting Bas Lammers (voormalig wereldkampioen, red.). Ik heb destijds op het EK mijn beste prestatie behaald: vierde in Wackersdorf”, vertelt hij trots.

Ervaring

Die ervaring kwam hem zichtbaar van pas tijdens zijn comeback in Genk. Voor nu is Randy van plan het volledige GK4-seizoen te rijden. Maar als het goed blijft gaan, wil hij in de toekomst graag weer de overstap maken naar de KZ-klasse en bijvoorbeeld het Duitse DKM-kampioenschap rijden. “Nu is het natuurlijk wel flink aan het kriebelen. Als het er dan toch nog in zit, dan gaan we misschien toch nog hard proberen om verder te gaan!”